Onderwijs
Vitalogie
de leer van vitaliteit van levende wezens en levensvormen
Vitalogie
Je vitaal voelen is een goede cadans van lichaam (fysiologisch), geest (psychologisch), omgeving (ecologisch) en zingeving (filosofisch), het gaat dus om het ontleden van energie. De vitaliteitsschijf is dus een holistische benadering van het begrip vitaliteit
Ons doel is een cultuurverandering; het welzijn van kinderen en volwassenen dient de basis van onderwijs te worden. We kunnen beter sterke kinderen maken dan gebroken volwassenen repareren.
“Het huidige onderwijs doet het mens-zijn tekort. Leraren zijn uitvoerder van een lesmethode geworden en leerlingen instrumenten die prestaties moeten leveren.”
WE WILLEN WEER MENS ZIJN, IN ONZE UNIEKE EIGENHEID.
Vijf gouden regels
De vitaliteitsschijf van vijf bevat daarnaast een vijftal richtinggevende regels. De vijf gouden regels voor meer vitaliteit en dus meer levenskracht en energie zijn:
- Wees zelfbewust, houd de zaag scherp en blijf je ontwikkelen;
- Beweeg voldoende, eet gezond, en neem voldoende rust;
- Alles wat je aandacht geeft groeit, richt je op het positieve;
- Zoek een (werk)omgeving die bij jouw mentale en fysieke gestel past;
- Weet wat je levensdoel is en ga voor werk waar je er toe doet.
“Anders doen begint bij anders zijn, er is een cultuurverandering nodig.”
Vitalogisch
Nut en Noodzaak
We beginnen altijd met een analyse; een eenvoudige ‘vita-scan’ of een uitgebreide ‘organisatiescan’ om te weten waar jij of de organisatie staat. Van daaruit gaan we samen met jou een roadmap ontwikkelen, het doel bepalen en onderzoeken aan welke knoppen je kunt en wilt draaien om vitaler te gaan leven.
- Beeldvorming: Het wat, hoe & waarom van vitaliteit ofwel, wat is vitaliteit?
- Bewustwording: Meten = (z)weten! Hoe is het met jouw vitaliteit of die van de school gesteld?
- Oordeelsvorming: Welk signaal of welke trigger (klacht/pijn/verlangen) ervaar jij of de organisatie en wat kan/wil je hiermee?
- Besluitvorming: Succes begint met doen! Welke eerste stap ga jij, of jouw organisatie, ondernemen om in actie te komen?
- Zelfleiderschap / Zelfregie: Leid jij je leven of leidt het leven jou?
Fysiologisch
Lichaam en Leefstijl
5-tal aandachtsgebieden:
- Ademhaling: wat is een juiste ademhaling en adem je ook zo?
- Voeding: eet je om te vullen of om te voeden! Wat is gezonde voeding en eet je ook zo?
- Beweging: wat is matig intensief bewegen en beweeg ik voldoende?
- Ontspanning: na inspanning komt ontspanning! Ontspan je voldoende en welke manier van ontspannen past bij jou?
- Slapen: weet jij hoeveel slaap je nodig hebt en slaap je voldoende?
de Vitaliteitsschijf van vijf
Aan welke knoppen kun je draaien?
- Vitalogisch (zelfbewustzijn): nut & noodzaak en keuzes om vitaler te leven.
- Fysiologisch (fysiek welzijn):
je lichaam en je levensstijl - Psychologisch (mentaal welzijn):
het mentale aspect en gedrag. - Ecologisch (sociaal welzijn):
het samenspel tussen jou en je omgeving. - Filosofisch (spiritueel welzijn): het waarom, je talenten en je drijfveren
cultuurverandering
Iedereen mag zichzelf zijn
Er is een grote slag te maken :
Van curriculum centraal naar het kind centraal
Van cognitieve ontwikkeling naar talentontwikkeling.
Van toetsing naar coaching.
Van instructie naar autonomie.
Filosofisch
Zingeving en Spiritualiteit
5-tal aandachtsgebieden:
- Talenten: Weet jij wat jouw (latente) talenten zijn en doe jij het werk dat bij je talenten past?
- Drijfveren: Wat drijft jou, waar kom jij je bed voor uit, doe je het werk waarvoor jij op deze wereld bent?
- Waarden: Weet jij wat jouw normen en waarden zijn en hoe deze jouw vitaliteit mogelijk beïnvloeden?
- Innerwhy: Wat is jouw innerlijke waarom én die van de organisatie ofwel weet jij wat jouw persoonlijke missie is en sluit deze aan bij die van de organisatie?
- Zingeving: Doe je zinvol werk dat er toe doet?